woensdag 12 december 2018

Voor ***


Noteer het thans, melieve, dat ik jou min,
Alvorens je verdwijnt in een mistig spoor;
Zo beperk je schade op mijn gewetenszin
En gaat geen geestbui of hartsnik teloor.

Noteer het hier, onder jouw prille huid,
Want het harte is wat jou zekerheid biedt,
Als booswicht Twijfel zijn klepele luidt
En jouw denkkist met z’n klank overgiet.

En noteer het diep, in jouw geheugen,
Want als de herinnering me heeft gekeeld,
Blijf je me toch in een verleden heugen,
Als mijn doodstof jouw litteken streelt.

Zowel thans als hier, dat ieder ’t lezen kan,
Noteer: Ik was zijn vrouw en hij mijn man.

2 opmerkingen:

  1. Wat een breekbare broosheid schuilt er in dit werk. Tijdens het lezen ervan ervoer ik dezelfde gewaarwording als destijds toen ik de roman las van Françoise Sagan 'Bonjour Tristesse' ( verschenen in 1954 ). Mooi en beklemmend.

    BeantwoordenVerwijderen

Plaats reactie